Účastnické ohlédnutí za workshopem Kim Lee-Own: 5 tajemství pro šťastné děti

V půlce října nás navštívila britská lektorka Kim Lee-Own, která nám na čtyřdenním workshopu představila svůj autorský koncept 5 tajemství pro spokojené děti. Kim nás opět doslova okouzlila nejen svými mnohaletými zkušenostmi a jedinečnými lektorskými dovednostmi, ale především nekonečnou laskavostí, která celý její přístup prostupuje. Když říkám okouzlila, nepřeháním, neboť Kim s humorem sobě vlastním zahájila středeční ráno slovy: “Chtěla jsem si s sebou vzít svůj kostým víly odvahy (courage fairy), ale mám moc malý kufr. Navíc, mojí kouzelné hůlce došly baterky.” Kdo Kim poznal, vůbec ho nepřekvapí, že vedle ní i kouzelné hůlce baterky snadno dojdou. Doslova Kim říká: “We are all courage fairies, sprinkling courage everywhere.” Myslí v tu chvíli nás kolegy z pomáhajících profesí, ale proč by takovou “vílou odvahy” nemohl být vlastně každý – rodič, sourozenec, my sami vůči sobě? Ta představa se mi moc líbí.

Tajemstvím, které by takto Kim uvedla a které v kostýmu uvádí i s klienty, je dodávání odvahy sobě a druhým, v pořadí páté tajemství. Dalšími z 5 tajemství jsou zaměření na potřeby, chování… a víc nechám k prozkoumání těm, kdo se na její workshop chystají příští podzim.

Workshop byl přínosný pro pokročilé adleriány i pro člověka, který o Alfredu Adlerovi zatím neslyšel. Systém, kterým nás Kim provedla, je velmi dobře strukturovaný a srozumitelný pro kolegy/ně z pomáhajících profesí, stejně jako pro rodiče. I některé známé koncepty bylo velmi zajímavé slyšet znovu z úst Kim, která umí skvěle propojovat jednotlivá témata mezi sebou a dokáže briskně prohlédnout pod povrch potenciálně problematických situací ve výchově dětí.

Přeci jen bych si ale dovolila sdílet jednu nebo dvě aktivity z toho množství, které jsme s Kim absolvovali.

Volume našich silných stránek

Aktivita souvisela s tajemstvím “dodávání odvahy” a přinesla účastnické skupině zajímavé “aha momenty”. Nejprve nás Kim nechala rozdělit papír na tři stejné sloupce, přičemž do prostředního jsme si napsali naše silné stránky. V tomto případě se jednalo o silné stránky, které jsme získali po cestě naším vývojem od narození (předchozí aktivita), ale stejným způsobem lze použít např. silné stránky, které využíváme v roli rodiče, učitele atp. Počet silných stránek v tomto sloupci není omezen, pro další práci si poté z nich vybereme několik (např. 3–5). Jako další krok aktivity pracujeme s dvěma zbývajícími sloupci tak, že doprava od dané silné stránky píšeme, jak to vypadá, když její používání zintenzivníme na maximum (volume na max.), do levého sloupce zase píšeme, jak to vypadá, když tuto silnou stránku přestaneme používat, nebo její intenzitu výrazně snížíme. Níže můžete vidět příklad takové práce se silnou stránkou.

Když ji zeslabíme na minimumNázev silné stránkyKdyž ji zesílíme na maximum
Vystavení se rizikům – nebezpečí, vyloučení z kolektivuŘídit se pravidlyRigidita, chybovost, nulový vlastní úsudek, “ovčí poslušnost”
Oddálení se od blízké osoby, bezohledné jednání, žití spíš vedle sebe, než spolu Vytvořit zdravé emocionální pouto“Opičí láska”, nekritičnost, sevření, jednostranná investice

Když takto vyplníme všechny sloupce u několika silných stránek, přejdeme k reflexi aktivity.

Nabídka otázek pro reflexi aktivity:

  • V jaké intenzitě v tuto chvíli tyto silné stránky používáš? (můžeme se ptát obecně, nebo na konkrétní oblast, o které hovoříme)
  • Jak poznáš, v jaké intenzitě svoji silnou stránku používáš? (cílíme na signály těla, mysli, emocí)
    • Co potom děláš? (Co by sis přál/a udělat?)
  • Co tě vede (jaké okolnosti) k zeslabení používání silné stránky?
  • Co tě vede naopak k jejímu zesílení na maximum?
  • Jak pohyb na této škále (minimum – optimum – maximum) silných stránek ovlivňuje tvůj vztah k sobě a k druhým?
  • Co se stane, když budeš tuto silnou stránku dál používat tak, jak to teď děláš?
    • Co když ji budeš dlouho mít zesílenou na max., zeslabenou na min.?
  • Jak má tedy vypadat optimální využívání této tvojí silné stránky?
    • Co bys potřeboval/a k tomu, abys mohla tuto silnou stránku používat optimálně?

Myšlenky pro zarámování aktivity:

  • Slabé stránky neexistují. Jsou jen ty silné v různé intenzitě používání. Jinými slovy, záleží na tom, jakým způsobem využíváme náš potenciál ve vztahu k sobě i k druhým.
  • Pro každého člověka může být optimum používání silné stránky docela jinde (vliv naší historie, osobnostního nastavení). Někdy můžeme považovat za optimum něco, co druzí od nás zdaleka neočekávají. Pro ně to může být velký luxus, nebo i příliš. Když naopak někdo vnímá jako optimum něco, co je pro nás “málo”, můžeme zažívat nejistotu či zklamání. Nesoulad těchto hladin může způsobit konflikt.
  • Aktuální stav používání silných stránek je možné změnit. Pokud se naučíme u sebe vnímat signály maxima či minima, můžeme se také naučit pružně měnit hladinu jejich používání.
  • Když naše silné stránky dlouho používáme na maximum, dříve nebo později se vyčerpáme. Pokud tuto situaci u sebe zaznamenáme, potřebujeme poskytnout péči sami sobě a vrátit se zpět do optimální hladiny používání silné stránky, možná ji i na nějaký čas zeslabit.
  • Pro zeslabení silné stránky na minimum mohou být různé důvody, bývají to ale “dobré důvody”. Pravděpodobně potřebujeme dodat odvahu (či naplnit jiné potřeby) pro to, abychom mohli silnou stránku začít zase více používat.

“Já můžu!”

Taktéž v tématu dodávání odvahy přinesla Kim ještě tuto krátkou, ale velmi trefnou aktivitu. Účastníci vytvoří dvojice. Jeden z nich je “hlavním aktérem”, druhý ho aktivitou doprovází. Hlavní aktér nejprve upaží levou paži a vyřkne 10x nahlas heslo “Já nemůžu.” Jeho průvodce mu následně zatlačí na zdviženou paži, přičemž hlavní aktér se snaží nenechat svoji paži stlačit dolů. Jeho úkolem je přitom pozorovat, jak těžké se mu v tu chvíli zdá ruku udržet v původní rovině. Jako další krok hlavní aktér opět upaží stejnou paži a 10x nahlas vyřkne “Já můžu.” Následuje stejný pohyb průvodce – zatlačení na paži hlavního aktéra, jehož úkol je také stejný. Poté se role ve dvojici vymění a celý proces opakujeme. Aktivitu reflektujeme.

Nabídka otázek pro reflexi aktivity:

  • Jaké pro vás bylo říkat nahlas hesla “Já můžu.” a “Já nemůžu.”?
  • Co se stalo, když jste tlačili proti ruce vašeho průvodce v prvním a v druhém kole?
  • Když jste tlačili v roli průvodce hlavnímu aktérovi proti paži, vnímali jste rozdíl v síle jeho odporu?
  • Které z těchto hesel (Já můžu, Já nemůžu) zní ve vaší hlavě častěji?
    • Čím myslíte, že to je způsobeno?
    • Co vám to do života přináší?
    • Je něco, co dokáže bezpečně přivolat druhé heslo?
  • Jaké další propojení vidíte mezi vaším prožitkem z této aktivity a vaším životem?

Myšlenka pro zarámování aktivity

Naše tělo reaguje adekvátně tomu, co si myslíme a co si říkáme. Pro udržení zdravé úrovně sebehodnoty je potřeba říkat sám/sama sobě “ty správné” věci.

Pozn.: Lze dobře realizovat i v tandemu poradce (terapeut, učitel) – klient (žák), kdy není potřeba role aktéra a průvodce měnit.

Inu, už teď víme, že u nás Kim nebyla naposledy, a těšíme se na další setkání s ní nad stejným i novými tématy. Přejeme všem našim kolegům mnoho takové inspirace a čerstvého vánku do profesních dnů.

Na workshop se můžete přihlásit zde.

Chcete s námi být více v kontaktu?

Přihlašte se k odběru našeho newsletteru, který vám přinese další inspiraci a upozorní vás na nové články na našem blogu:

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *