V půlce října nás navštívila britská lektorka Kim Lee-Own, která nám na čtyřdenním workshopu představila svůj autorský koncept 5 tajemství pro spokojené děti. Kim nás opět doslova okouzlila nejen svými mnohaletými zkušenostmi a jedinečnými lektorskými dovednostmi, ale především nekonečnou laskavostí, která celý její přístup prostupuje. Když říkám okouzlila, nepřeháním, neboť Kim s humorem sobě vlastním zahájila středeční ráno slovy: “Chtěla jsem si s sebou vzít svůj kostým víly odvahy (courage fairy), ale mám moc malý kufr. Navíc, mojí kouzelné hůlce došly baterky.” Kdo Kim poznal, vůbec ho nepřekvapí, že vedle ní i kouzelné hůlce baterky snadno dojdou. Doslova Kim říká: “We are all courage fairies, sprinkling courage everywhere.” Myslí v tu chvíli nás kolegy z pomáhajících profesí, ale proč by takovou “vílou odvahy” nemohl být vlastně každý – rodič, sourozenec, my sami vůči sobě? Ta představa se mi moc líbí.
Tajemstvím, které by takto Kim uvedla a které v kostýmu uvádí i s klienty, je dodávání odvahy sobě a druhým, v pořadí páté tajemství. Dalšími z 5 tajemství jsou zaměření na potřeby, chování… a víc nechám k prozkoumání těm, kdo se na její workshop chystají příští podzim.
Workshop byl přínosný pro pokročilé adleriány i pro člověka, který o Alfredu Adlerovi zatím neslyšel. Systém, kterým nás Kim provedla, je velmi dobře strukturovaný a srozumitelný pro kolegy/ně z pomáhajících profesí, stejně jako pro rodiče. I některé známé koncepty bylo velmi zajímavé slyšet znovu z úst Kim, která umí skvěle propojovat jednotlivá témata mezi sebou a dokáže briskně prohlédnout pod povrch potenciálně problematických situací ve výchově dětí.
Přeci jen bych si ale dovolila sdílet jednu nebo dvě aktivity z toho množství, které jsme s Kim absolvovali.
Volume našich silných stránek
Aktivita souvisela s tajemstvím “dodávání odvahy” a přinesla účastnické skupině zajímavé “aha momenty”. Nejprve nás Kim nechala rozdělit papír na tři stejné sloupce, přičemž do prostředního jsme si napsali naše silné stránky. V tomto případě se jednalo o silné stránky, které jsme získali po cestě naším vývojem od narození (předchozí aktivita), ale stejným způsobem lze použít např. silné stránky, které využíváme v roli rodiče, učitele atp. Počet silných stránek v tomto sloupci není omezen, pro další práci si poté z nich vybereme několik (např. 3–5). Jako další krok aktivity pracujeme s dvěma zbývajícími sloupci tak, že doprava od dané silné stránky píšeme, jak to vypadá, když její používání zintenzivníme na maximum (volume na max.), do levého sloupce zase píšeme, jak to vypadá, když tuto silnou stránku přestaneme používat, nebo její intenzitu výrazně snížíme. Níže můžete vidět příklad takové práce se silnou stránkou.
Když ji zeslabíme na minimum | Název silné stránky | Když ji zesílíme na maximum |
Vystavení se rizikům – nebezpečí, vyloučení z kolektivu | Řídit se pravidly | Rigidita, chybovost, nulový vlastní úsudek, “ovčí poslušnost” |
Oddálení se od blízké osoby, bezohledné jednání, žití spíš vedle sebe, než spolu | Vytvořit zdravé emocionální pouto | “Opičí láska”, nekritičnost, sevření, jednostranná investice |
Když takto vyplníme všechny sloupce u několika silných stránek, přejdeme k reflexi aktivity.
Nabídka otázek pro reflexi aktivity:
Myšlenky pro zarámování aktivity:
“Já můžu!”
Taktéž v tématu dodávání odvahy přinesla Kim ještě tuto krátkou, ale velmi trefnou aktivitu. Účastníci vytvoří dvojice. Jeden z nich je “hlavním aktérem”, druhý ho aktivitou doprovází. Hlavní aktér nejprve upaží levou paži a vyřkne 10x nahlas heslo “Já nemůžu.” Jeho průvodce mu následně zatlačí na zdviženou paži, přičemž hlavní aktér se snaží nenechat svoji paži stlačit dolů. Jeho úkolem je přitom pozorovat, jak těžké se mu v tu chvíli zdá ruku udržet v původní rovině. Jako další krok hlavní aktér opět upaží stejnou paži a 10x nahlas vyřkne “Já můžu.” Následuje stejný pohyb průvodce – zatlačení na paži hlavního aktéra, jehož úkol je také stejný. Poté se role ve dvojici vymění a celý proces opakujeme. Aktivitu reflektujeme.
Nabídka otázek pro reflexi aktivity:
Myšlenka pro zarámování aktivity
Naše tělo reaguje adekvátně tomu, co si myslíme a co si říkáme. Pro udržení zdravé úrovně sebehodnoty je potřeba říkat sám/sama sobě “ty správné” věci.
Pozn.: Lze dobře realizovat i v tandemu poradce (terapeut, učitel) – klient (žák), kdy není potřeba role aktéra a průvodce měnit.
Inu, už teď víme, že u nás Kim nebyla naposledy, a těšíme se na další setkání s ní nad stejným i novými tématy. Přejeme všem našim kolegům mnoho takové inspirace a čerstvého vánku do profesních dnů.
Další zajímavé články
Chcete s námi být více v kontaktu?
Přihlašte se k odběru našeho newsletteru, který vám přinese další inspiraci a upozorní vás na nové články na našem blogu: