PORADENSKÉ DOVEDNOSTI VE ŠKOLNÍM PROSTŘEDÍ PERSPEKTIVOU INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE
Škola může být bezpečným místem, kde žáci i jejich učitelé zažívají pocit, že sem patří, že něco umí, jsou důležití pro ostatní a nebojí se zkoušet nové věci a učit se.
Výcvik je určen těm, kdo hledají podporu pro svou práci a chtějí spoluvytvářet prostředí umožňující zažívat pocit sounáležitosti. Zejména ho využijí školní psychologové, poradenští psychologové, speciální pedagogové, učitelé a poradenští pracovníci ve školství – výchovní poradci a metodici prevence.
Budeme rozvíjet všechny kompetence důležité pro práci v kontextu školního poradenství. Získáte jistotu ve vedení poradenského rozhovoru s dětmi, rodiči i učiteli, naučíte se speciální techniky pro práci s jednotlivcem i se skupinou, které umožňují porozumět situaci, prožívání – a získat vhled. Dozvíte se také, jak motivovat ke změně a podporovat v její realizaci a provázet procesem změny, jak získat druhé ke spolupráci, rozvíjet ji a stavět na ní. Věnovat se budeme i speciálním tématům – symptomatice úzkosti a deprese, sebepoškozování, otázkám identity, řešení problémového chování, ale i péči o sebe a prevenci vyhoření.
Pracovat budeme také s diagnostickými metodami, které umožňují identifikovat problematická místa bránící zdravému fungování školy, rozpoznat zdroje, silné stránky a potenciál, vidět výzvy. Budeme se věnovat i vytváření strategie pro podporu spolupráce uvnitř školy a zakotvení práce do ucelené metodiky práce v různých kontextech.
Cílem výcviku je nabídnout profesionálům ve školství tolik potřebnou podporu, která jim umožní systematicky spolupracovat na proměně školy směrem k partnerskému a spolupracujícímu nastavení.
TÉMATA:
ROZVOJ PORADENSKÝCH KOMPETENCÍ. Nácvik vedení rozhovoru, reflektování, speciální metody a techniky, které jsou ve školním poradenství užitečné – rozhovor k porozumění dynamice problémového chování, projektivní techniky pro práci s profesními přesvědčeními učitelů, projektivní techniky pro práci se třídou, skupinou i jednotlivci. Důležitým tématem budou i hranice a etika práce.
PODPORA TÝMOVÉ SPOLUPRÁCE. Jak podpořit spolupráci – ve třídě mezi spolužáky, mezi rodiči a školou, ale i mezi učiteli, spolupráci s vedením školy a také spolupráci se školním poradenským pracovištěm nebo v něm.
ROZVOJ A PODPORA PEDAGOGŮ. Jak pomoci učiteli hledat cesty, jak ve výuce stavět na důvěře a odpovědnosti, jak vztah se studenty budovat a upevňovat. Jak ve výuce využívat logické a přirozené důsledky, a tím učit žáky odpovědnosti a zároveň jim umožnit rozhodovat se a nést důsledky svých rozhodnutí. Jak pracovat s učiteli na rozvoji jejich komunikačních dovedností a efektivních komunikačních strategiích, které jim umožní konstruktivně reagovat na nevhodné chování žáků.
VYTVÁŘENÍ PORADENSKÉ STRATEGIE. Uvažování o systému školy, nastavení dlouhodobých cílů a jednotlivých kroků. Co je třeba podpořit, co zastavit, co změnit. Pojmenování cílů a definování kroků, které je třeba udělat, koho je třeba oslovit, aby kroky v rámci školy fungovaly. Která oblast školy má největší vliv na změnu? Externí organizace, se kterými škola spolupracuje – poradny, OSPOD, neziskovky, vytváření sítě a nastavení efektivní spolupráce.
SPECIÁLNÍ TÉMATA: Symptomatika, se kterou přicházejí děti (úzkosti, deprese, panické ataky, sebepoškozování, identita a další), práce s rodiči, řešení problémového chování, ale i péče o sebe sama – prevence vyhoření.
NAUČÍTE SE:
-
Orientovat se v komplexní teorii individuální psychologie a umět ji využít ve školním prostředí.
-
Poskytovat profesionální poradenské služby na půdě školy – žákům, rodičům, pedagogům i vedení školy.
-
Spolupracovat na proměně školy směrem k partnerskému a demokratickému nastavení, tj. spoluvytvářet prostředí, ve kterém je možné zažívat pocit sounáležitosti.
-
Identifikovat problematická místa, bránící zdravému fungování školy, rozpoznat zdroje, silné stránky a potenciál, vidět výzvy.
-
Vést poradenský rozhovor, který umožní dobře porozumět situaci a prožívání, získat vhled.
-
Vytvářet poradenskou strategii, stanovovat funkční cíle a volit efektivní prostředky k jejich naplňování.
-
Ukotvit se v poradenské roli a ve způsobu zapojení do fungování školy.
-
Získat druhé ke spolupráci, rozvíjet spolupráci a stavět na ní.
-
Podporovat zdravou komunikaci, využívat a nabízet efektivní komunikační strategie.
-
Motivovat ke změně a podporovat v její realizaci, provázet procesem změny, pracovat s proměnou subjektivních přesvědčení a privátní logiky, která umožní proměnu postojů a chování.
-
Pracovat s emocemi a přesvědčeními.
-
Rozumět vlastním přesvědčením a tomu, jak mohou ovlivňovat vaši práci s žáky, učiteli i rodiči.
-
Podporovat a pomoci rozvíjet vztah – protože bez podpory vztahu není možná změna.
-
Pomoci učitelům pochopit podstatu jejich vztahu se žáky.
-
Pracovat s učiteli na jejich přesvědčení o schopnosti žáků rozhodnout se a nést důsledky svých rozhodnutí.
-
Flexibilně a kreativně využívat nabyté kompetence a dovednosti při práci s různými tématy a v různých kontextech.
JAK BUDEME PRACOVAT?
SEBEZKUŠENOST: Cíl poznat sebe a svůj životní styl. Naučit se reflektovat, jak životní styl poradce intervenuje do poradenského procesu. Možnost vyzkoušet si a zažít si na vlastní kůži všechny metody a techniky, které se budeme učit.
TEORIE: Stavíme na východiscích individuální (adlerovské) psychologie. Teorii předáváme formou krátkých přednášek, které doplňuje studium dostupné literatury.
METODA: Proces poradenství – nastavení, cíle, techniky. Konzultace na otevřeném fóru, nácvik v malých skupinách v rámci společného výcviku, práce v intervizních skupinách.
TRÉNINK: Analýza videonahrávek – zpětná vazba, inspirace, možnosti. Modelové situace. Práce v triádě – klient, poradce, pozorovatel.
KRITÉRIA PRO VSTUP DO VÝCVIKU:
- Ukončené VŠ vzdělání v oboru psychologie, sociální práce, pedagogiky, speciální pedagogiky a příbuzných oborů
- Praxe v kontextu školního poradenství a aktivní práce s klienty. Prostor je i pro ty, kteří s poradenstvím začínají.
POŽADAVKY NA UKONČENÍ VÝCVIKU:
- 85% účast na výcviku,
- případová studie, která prokáže schopnost pracovat s klientem v kontextu individuální psychologie,
- videonahrávka přímé práce s klientem,
- práce v intervizních skupinách mezi jednotlivými setkáními, kde budou účastníci v malých skupinách pracovat na zadáních a nácvicích souvisejících s prací v jednotlivých vzdělávacích blocích,
- vedení deníku pro profesní i osobní rozvoj.
TERMÍNY:
Pozor, došlo k posunu zahájení výcviku na únor 2026 a současně
k přesunu místa konání do Brna!
od 9. 2. 2026 v Mansiu v Brně
1. setkání: 9.–12. 2. 2026
1. den setkání začíná v 10:00 a poslední den setkání (4. den) končí ve 12:30.
CENA: výcviku pro jednoho účastníka je 54.500,- Kč bez DPH, 65.945,- Kč včetně 21% DPH s možností platby ve třech splátkách. Částka platí při platbě do 31.12.2024.
CENA: výcviku pro jednoho účastníka je 70.400,- Kč bez DPH, 85.184,- Kč včetně 21% DPH s možností platby ve třech splátkách. Částka platí při platbě od 1.1.2025.
DÉLKA: 250 hodin
KURZEM VÁS PROVEDE: Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. a Mgr. Alice Vašáková
