cÍLE VÝCVIKU A Klíčové kompetence

Co se v psychoterapeutickém výcviku naučíte

 

CÍLE VÝCVIKU

Cílem  výcviku je systematický rozvoj vašich kompetencí potřebných pro vedení psychoterapeutického procesu. Díky nim získáte dobré zakotvení v roli psychoterapeuta a dokážete podpořit klienta v jeho rozvoji a růstu.

Perspektivou individuální psychologie: Kdo je psychoterapeut?

  • Společník na cestě, partner a spolupracovník 
  • Pozorovatel a průzkumník
  • Ten, kdo dodává odvahu
  • Facilitátor porozumění a ukazatel další perspektivy
  • Ten kdo spoluvytváří nové obsahy, spoluobjevitel nových možností směřování
  • Ten kdo spoluvytváří bezpečný prostor umožňující tvořivost, porozumění, přijetí a změnu    

 

kLÍČOVÉ KOMPETENCE

V psychoterapeutickém výcviku se zaměříme na rozvoj klíčových kompetencí v šesti oblastech:

1. SEBEPOZNÁNÍ, SEBEREFLEXE A SEBEPÉČE 

Psychoterapeut je nástrojem pro psychoterapeutickou práci. Proto je jeho poznání sama sebe, schopnost sebereflexe a sebepéče důležitou součástí psychoterapeutického výcviku.  

ZÍSKÁTE SCHOPNOST:

  • reflektovat osobní zkušenost, porozumět jedinečné struktuře myšlení, emočního prožívání a pohybu ve světě – životnímu stylu,
  • reflexe osobní zkušenosti a jejího vlivu na práci terapeuta: znát svůj životní styl a umět reflektovat, jak životní styl terapeuta intervenuje do terapeutického procesu,
  • empatie a porozumění druhým - pracovat se zdroji a limity, se silnými a slabými stránkami,
  • nakládat s vlastními emocemi - uvědomovat si své emoce a potřeby, umět oddělit své emoce a potřeby od potřeb klienta, být transparentní,
  • porozumět svým potřebám, nalézt způsob jejich nasycení, znát a držet své hranice, pracovat na svých slabých stránkách, využívat své zdroje,
  • využívat vlastní zdroje k sebepodpoře, případně umět vyhledat externí pomoc, 
  • přijímat zpětnou vazbu,
  • získávat a udržovat motivaci k seberozvoji a realizaci potřebných změn ve svém osobním i profesním životě.

2. VYTVÁŘENÍ A BUDOVÁNÍ TERAPEUTICKÉHO VZTAHU

V průběhu psychoterapeutického výcviku budete rozvíjet schopnost budování vztahu s klientem v procesu psychoterapie. Rovněž posílíte komunikační dovednosti s tím spojené. 

NAUČÍTE SE:

  • vytvářet spolupracující atmosféru
  • posilovat pocit sounáležitosti
  • vyjadřovat zájem
  • vytvářet podmínky pro to, aby se klient napojil na oblast vlastních kompetencí
  • vytvářet prostor pro volbu
  • mít důvěru v klienta

ZAMĚŘÍME SE NA TŘI KLÍČOVÉ OBLASTI OVLIVŇUJÍCÍ KVALITU PSYCHOTERAPEUTICKÉHO VZTAHU:


1. Postoje a přesvědčení

Přijetí, porozumění, podpora jedinečnosti, důvěra v klienta, autenticita, naděje, nedokonalost


2. Prostředky podporující psychoterapeutický proces

Cílem je naučit klienta využívat své zdroje.

  • Schopnost sdílet svou zkušenost, svoje prožívání
  • Sdílení pro podporu tvůrčího procesu, pro rozšíření možností, úhlu pohledu
  • Hledání příležitostí, podpora k uplatnění vlivu a přijetí odpovědnosti za svůj život
  • Posilování pocitu sounáležitosti
  • Vnímání a porozumění emocím
  • Hledání možností, proměna myšlení a prožívání, proměna chování - ukotvení nových přesvědčení, zkompetentňování
  • Držení hranic terapeutického vztahu, průběžná reflexe vztahu


3. Využívání komunikačních prostředků pro podporu terapeutického vztahu

  • otevřená, jasná, podpůrná komunikace
  • reflektování
  • schopnost vnímat a využívat metafory v jazyce
  • schopnost poskytování zpětné vazby a konfrontace

3. VYTVÁŘENÍ PSYCHOTERAPEUTICKÉ STRATEGIE

Naučíte se orientovat v jednotlivých fázích terapie: budování vztahu s klientem, porozumění (explorace a psychologická diagnostika) a vhled, fáze reorientace, motivace ke změněpodpora realizace změny. Zjistíte, jak využívat potenciál jednotlivých fází psychoterapeutického procesu, jak identifikovat fáze psychoterapeutického procesu a adekvátně tomu vytvářet psychoterapeutickou strategii, zvolit krátkodobé a dlouhodobé cíle, vhodné formy a metody provázení. 

V PSYCHOTERAPEUTICKÉM VÝCVIKU BUDEME ROZVÍJET SCHOPNOSTI:

  • orientace v jednotlivých fázích terapie,  
  • definování realistických krátkodobých a dlouhodobých cílů, 
  • podle analýzy a interpretace zvolit směr terapie na základě znalosti teoretických východisek individuální psychologie, 
  • volby adekvátní formy a metody práce,
  • reflexe procesu terapie, 
  • uzavření terapeutického procesu a ukončení terapeutického vztahu. 

4. PSYCHOLOGICKÝ VHLED A DIAGNOSTIKA

Naučíte se používat diagnostické nástroje individuální psychologie a využívat je pro porozumění klientovu životnímu kontextu a životnímu stylu.

Budeme se věnovat tréninku schopností:

  • získávat informace a systematizovat je, 
  • analýzy informací a jejich interpretace v teoretickém rámci individuální psychologie, 
  • vést diagnostický rozhovor umožňující získat relevantní informace – aktivně využívat specifické formy dotazování a metody individuální psychologie, 
  • vytvářet psychologický vhled, 
  • interpretovat a tvořit významy,  
  • pomocí nástrojů individuální psychologie realizovat posouzení a diagnostiku klientovy životní situace, 
  • porozumět motivaci klienta, 
  • porozumět klientovým potřebám, 
  • odhalit rizikové oblasti, 
  • vnímat, jak klient vnímá a prezentuje své problémy, 
  • analyzovat chování klienta ve specifických situacích, 
  • znát a vyhodnocovat symptomy a signály ukazující známky duševní nemoci.

5. VYUŽITÍ PSYCHOTERAPEUTICKÝCH METOD A TECHNIK

Seznámíte se s nástroji pro podporu růstu a rozvoje klientů, které vedou k posílení pocitu sounáležitosti a jejich zdravého fungování v rodině i v širším společenském kontextu. 

V PSYCHOTERAPEUTICKÉM VÝCVIKU SE NAUČÍTE POUŽÍVAT SPECIFICKÉ TECHNIKY A POSTUPY INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE:

  • analýza životního stylu – analýza rodinné konstelace, práce s ranou vzpomínkou, práce se sny, práce s metaforou, dynamika mezilidských interakcí, koncept životních úkolů, 
  • techniky k reorientaci (např. “Acting as If”, rekonstrukce rané vzpomínky, restrukturace metafory a další),
  • facilitace terapeutického procesu pomocí otázek, využití specifických metod od administrace až po zprostředkování vhledu, 
  • znalost vhodných postupů pro zvládání krizí (krizová intervence) a obtížných období a práce s traumatem, 
  • podpora a nácvik modifikace chování a podpora změny, 
  • metoda dodávání odvahy (encouragement), ke které patří projevování zájmu o klienty prostřednictvím naslouchání a empatie, vyjadřování důvěry v klienta, orientace na silné stránky a zdroje klientů, 
  • schopnost zaměřit se na úsilí a pokrok a pomoci klientům vidět humor v životních zkušenostech, 
  • pomoc klientům vytvářet percepční alternativy pro rekonstrukci subjektivních přesvědčení, percepčních a emočních schémat,  
  • reorientace – schopnost asistovat při přesměrování lidského snažení, 
  • facilitace procesu změny: využívat kreativní proces pro hledání optimálních řešení, nebo vzorců změny.

6. PROFESIONÁLNÍ PŘÍSTUP

Rozvinete svou odbornost a profesionální přístup k profesi psychoterapeuta. 

NAUČÍTE SE:

  • znát a dodržovat etická pravidla a zásady, 
  • znát legislativní rámec profese, 
  • vědět, jak vést relevantní dokumentaci, 
  • spolupracovat s dalšími odborníky, vytvářet síť spolupracujících profesionálů, zapojit se do odborné komunity, znát nabídku odborné pomoci, 
  • pracovat na seberozvoji – umět nastavit směr a cíle profesionálního rozvoje, znát prostředky, jak je naplnit a využívat je.

pŘIHLÁSIT SE

Svůj životopis a motivační dopis můžete zasílat na email: sefcikova@mansio.cz

pip perspektivou individuální psychologie komplexní psychoterapeutický výcvik