cÍLE VÝCVIKU A Klíčové kompetence
Co se v psychoterapeutickém výcviku naučíte
CÍLE VÝCVIKU
Cílem výcviku je systematický rozvoj vašich kompetencí potřebných pro vedení psychoterapeutického procesu. Díky nim získáte dobré zakotvení v roli psychoterapeuta a dokážete podpořit klienta v jeho rozvoji a růstu.
Perspektivou individuální psychologie: Kdo je psychoterapeut?
- Společník na cestě, partner a spolupracovník
- Pozorovatel a průzkumník
- Ten, kdo dodává odvahu
- Facilitátor porozumění a ukazatel další perspektivy
- Ten kdo spoluvytváří nové obsahy, spoluobjevitel nových možností směřování
- Ten kdo spoluvytváří bezpečný prostor umožňující tvořivost, porozumění, přijetí a změnu
kLÍČOVÉ KOMPETENCE
V psychoterapeutickém výcviku se zaměříme na rozvoj klíčových kompetencí v šesti oblastech:
1. SEBEPOZNÁNÍ, SEBEREFLEXE A SEBEPÉČE
Psychoterapeut je nástrojem pro psychoterapeutickou práci. Proto je jeho poznání sama sebe, schopnost sebereflexe a sebepéče důležitou součástí psychoterapeutického výcviku.
ZÍSKÁTE SCHOPNOST:
- reflektovat osobní zkušenost, porozumět jedinečné struktuře myšlení, emočního prožívání a pohybu ve světě – životnímu stylu,
- reflexe osobní zkušenosti a jejího vlivu na práci terapeuta: znát svůj životní styl a umět reflektovat, jak životní styl terapeuta intervenuje do terapeutického procesu,
- empatie a porozumění druhým - pracovat se zdroji a limity, se silnými a slabými stránkami,
- nakládat s vlastními emocemi - uvědomovat si své emoce a potřeby, umět oddělit své emoce a potřeby od potřeb klienta, být transparentní,
- porozumět svým potřebám, nalézt způsob jejich nasycení, znát a držet své hranice, pracovat na svých slabých stránkách, využívat své zdroje,
- využívat vlastní zdroje k sebepodpoře, případně umět vyhledat externí pomoc,
- přijímat zpětnou vazbu,
- získávat a udržovat motivaci k seberozvoji a realizaci potřebných změn ve svém osobním i profesním životě.
2. VYTVÁŘENÍ A BUDOVÁNÍ TERAPEUTICKÉHO VZTAHU
V průběhu psychoterapeutického výcviku budete rozvíjet schopnost budování vztahu s klientem v procesu psychoterapie. Rovněž posílíte komunikační dovednosti s tím spojené.
NAUČÍTE SE:
- vytvářet spolupracující atmosféru
- posilovat pocit sounáležitosti
- vyjadřovat zájem
- vytvářet podmínky pro to, aby se klient napojil na oblast vlastních kompetencí
- vytvářet prostor pro volbu
- mít důvěru v klienta
ZAMĚŘÍME SE NA TŘI KLÍČOVÉ OBLASTI OVLIVŇUJÍCÍ KVALITU PSYCHOTERAPEUTICKÉHO VZTAHU:
1. Postoje a přesvědčení
Přijetí, porozumění, podpora jedinečnosti, důvěra v klienta, autenticita, naděje, nedokonalost
2. Prostředky podporující psychoterapeutický proces
Cílem je naučit klienta využívat své zdroje.
- Schopnost sdílet svou zkušenost, svoje prožívání
- Sdílení pro podporu tvůrčího procesu, pro rozšíření možností, úhlu pohledu
- Hledání příležitostí, podpora k uplatnění vlivu a přijetí odpovědnosti za svůj život
- Posilování pocitu sounáležitosti
- Vnímání a porozumění emocím
- Hledání možností, proměna myšlení a prožívání, proměna chování - ukotvení nových přesvědčení, zkompetentňování
- Držení hranic terapeutického vztahu, průběžná reflexe vztahu
3. Využívání komunikačních prostředků pro podporu terapeutického vztahu
- otevřená, jasná, podpůrná komunikace
- reflektování
- schopnost vnímat a využívat metafory v jazyce
- schopnost poskytování zpětné vazby a konfrontace
3. VYTVÁŘENÍ PSYCHOTERAPEUTICKÉ STRATEGIE
Naučíte se orientovat v jednotlivých fázích terapie: budování vztahu s klientem, porozumění (explorace a psychologická diagnostika) a vhled, fáze reorientace, motivace ke změně a podpora realizace změny. Zjistíte, jak využívat potenciál jednotlivých fází psychoterapeutického procesu, jak identifikovat fáze psychoterapeutického procesu a adekvátně tomu vytvářet psychoterapeutickou strategii, zvolit krátkodobé a dlouhodobé cíle, vhodné formy a metody provázení.
V PSYCHOTERAPEUTICKÉM VÝCVIKU BUDEME ROZVÍJET SCHOPNOSTI:
- orientace v jednotlivých fázích terapie,
- definování realistických krátkodobých a dlouhodobých cílů,
- podle analýzy a interpretace zvolit směr terapie na základě znalosti teoretických východisek individuální psychologie,
- volby adekvátní formy a metody práce,
- reflexe procesu terapie,
- uzavření terapeutického procesu a ukončení terapeutického vztahu.
4. PSYCHOLOGICKÝ VHLED A DIAGNOSTIKA
Naučíte se používat diagnostické nástroje individuální psychologie a využívat je pro porozumění klientovu životnímu kontextu a životnímu stylu.
Budeme se věnovat tréninku schopností:
- získávat informace a systematizovat je,
- analýzy informací a jejich interpretace v teoretickém rámci individuální psychologie,
- vést diagnostický rozhovor umožňující získat relevantní informace – aktivně využívat specifické formy dotazování a metody individuální psychologie,
- vytvářet psychologický vhled,
- interpretovat a tvořit významy,
- pomocí nástrojů individuální psychologie realizovat posouzení a diagnostiku klientovy životní situace,
- porozumět motivaci klienta,
- porozumět klientovým potřebám,
- odhalit rizikové oblasti,
- vnímat, jak klient vnímá a prezentuje své problémy,
- analyzovat chování klienta ve specifických situacích,
- znát a vyhodnocovat symptomy a signály ukazující známky duševní nemoci.
5. VYUŽITÍ PSYCHOTERAPEUTICKÝCH METOD A TECHNIK
Seznámíte se s nástroji pro podporu růstu a rozvoje klientů, které vedou k posílení pocitu sounáležitosti a jejich zdravého fungování v rodině i v širším společenském kontextu.
V PSYCHOTERAPEUTICKÉM VÝCVIKU SE NAUČÍTE POUŽÍVAT SPECIFICKÉ TECHNIKY A POSTUPY INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE:
- analýza životního stylu – analýza rodinné konstelace, práce s ranou vzpomínkou, práce se sny, práce s metaforou, dynamika mezilidských interakcí, koncept životních úkolů,
- techniky k reorientaci (např. “Acting as If”, rekonstrukce rané vzpomínky, restrukturace metafory a další),
- facilitace terapeutického procesu pomocí otázek, využití specifických metod od administrace až po zprostředkování vhledu,
- znalost vhodných postupů pro zvládání krizí (krizová intervence) a obtížných období a práce s traumatem,
- podpora a nácvik modifikace chování a podpora změny,
- metoda dodávání odvahy (encouragement), ke které patří projevování zájmu o klienty prostřednictvím naslouchání a empatie, vyjadřování důvěry v klienta, orientace na silné stránky a zdroje klientů,
- schopnost zaměřit se na úsilí a pokrok a pomoci klientům vidět humor v životních zkušenostech,
- pomoc klientům vytvářet percepční alternativy pro rekonstrukci subjektivních přesvědčení, percepčních a emočních schémat,
- reorientace – schopnost asistovat při přesměrování lidského snažení,
- facilitace procesu změny: využívat kreativní proces pro hledání optimálních řešení, nebo vzorců změny.
6. PROFESIONÁLNÍ PŘÍSTUP
Rozvinete svou odbornost a profesionální přístup k profesi psychoterapeuta.
NAUČÍTE SE:
- znát a dodržovat etická pravidla a zásady,
- znát legislativní rámec profese,
- vědět, jak vést relevantní dokumentaci,
- spolupracovat s dalšími odborníky, vytvářet síť spolupracujících profesionálů, zapojit se do odborné komunity, znát nabídku odborné pomoci,
- pracovat na seberozvoji – umět nastavit směr a cíle profesionálního rozvoje, znát prostředky, jak je naplnit a využívat je.