TRÉNINK VE VEDENÍ ROZHOVORU

Rozhovor je jako tanec – má svá pravidla a musí se na něm podílet oba tanečníci. Jakmile se na sebe vzájemně naladí a začnou si důvěřovat, pak rozhovor probíhá ve spolupráci, podporuje tvořivost a vede k cíli. 

Trénink ve vedení rozhovoru využijí všichni, pro které je rozhovor nedílnou součástí jejich práce – psychoterapeuti, psychologové, sociální pracovníci, koučové, personalisté, učitelé.

Ukážeme si, jak do rozhovoru vstupuje naše osobnost, subjektivní přesvědčení a soukromá logika, a toto sebepoznání použijeme jako prostředek k učení se. Představíme si způsob kladení otázek, který klienta podpoří, aktivizuje a vede k porozumění a vhledu. Budeme se do hloubky věnovat trénování základního tanečního kroku, kterým je v rozhovoru reflektování. Naučíme se, jak v rozhovoru pracovat s emocemi, využívat řeč těla, oslovovat implicitní významy a reflektovat vztah. Dále naši pozornost zaměříme k metaforám. Naučíte se, jak metafory zachytit, prozkoumat, využít je pro hlubší vhled a nastartování tvořivého procesu vedoucího ke změně. Budeme se také učit používat jazyk povzbuzení, který umožňuje empatické provázení, vyjadřuje respekt a důvěru v druhého člověka, a jeho využívání v rozhovoru aktivizuje a motivuje klienta k hledání řešení a práci na změně.

TÉMATA:

USPOŘÁDÁNÍ A STRUKTURA ROZHOVORU. Prostředí, neverbální komunikace, tempo, jazyk, reflexe, iniciativa, naladění se na sebe. 

NAVÁZÁNÍ KONTAKTU A BUDOVÁNÍ VZTAHU. Co pomáhá a co nepomáhá navázání vztahu, jak budovat vztah – rovnocennost, porozumění, respekt, naslouchání, důvěra, povzbuzení, pravidla.

PODPORA SPOLUPRÁCE. Důvěra, volba, autenticita, partnerský přístup, sdílená odpovědnost, realistické cíle.

ZACÍLENOST A SMĚŘOVÁNÍ ROZHOVORU.

SOKRATOVSKÉ DOTAZOVÁNÍ. Respektující přístup, který podněcuje, motivuje a umožňuje klientovi stát se aktivním v procesu spolupráce. 

PRÁCE S METAFOROU a její využití v rozhovoru a procesu změny.

MOTIVACE KLIENTA KE ZMĚNĚ. Hledání řešení a podpora změny. 

ZVLÁDÁNÍ OBTÍŽNÝCH SITUACÍ V ROZHOVORU. Jak reagovat, jak směřovat ne ke konfliktu, ale ke spolupráci.

NAUČÍTE SE:

  • Budovat vztah a podporovat spolupráci s klientem.

  • Strukturovat rozhovor, aby směřoval od porozumění situaci k hledání řešení a podpoře jejich realizace.

  • Používat otázky k aktivizaci klienta.

  • Reflektovat v rozhovoru.

  • Motivovat klienta ke změně.

  • Podporovat klienta v hledání funkčních řešení.

  • Reflektovat průběh rozhovoru a využívat vlastní zdroje k efektivní práci s klientem.

  • Reagovat v obtížných situacích, které přináší komunikace s klienty.

AKREDITACE: MPSV ČR pod č. A2021/0753-SP. Akreditovaný název u MPSV ČR je Choreografie rozhovoru. Rozhovor je cesta ke změně.

CENA: výcviku pro jednoho účastníka je 13.200,- Kč bez DPH, 15.972,- Kč včetně 21% DPH. 

DÉLKA: 48 hodin (6 výcvikových dní)

VÝCVIKEM VÁS PROVEDOU: PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D., Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

TERMÍN VÝCVIKU:
13.–15. 10. + 3.–5. 11. 2025 v Brně