PRÁCE SE SKUPINOU V ADLEROVSKÉM PŘÍSTUPU
Dítě se narodí do skupiny – kterou je obvykle rodina – a ve skupině celý život žije. Bez lidí bychom totiž nepřežili. Už jako malí se ve skupině dalších lidí učíme postojům, které potřebujeme pro zdravý život a růst, nebo alespoň pro přežití.
Výcvik je určen všem, kteří vedou nebo chtějí vést skupiny pro klienty různého věku i zaměření. Využijete ho při práci s terapeutickou skupinou, edukativními skupinami i práci se třídou nebo jinou dětskou skupinou.
Terapeutická skupina pomáhá členům skupiny pochopit, jak fungují ve vztazích s druhými lidmi, a umožňuje jim porozumět svým pocitům, přesvědčením a chování. Díky skupinovému procesu mohou potom tyto poznatky integrovat do života a využít je pro zdravější fungování. Klíčovým konceptem individuální psychologie, o který se opíráme při práci se skupinou, je pocit sounáležitosti – ten je nezbytný pro samotný proces i pro zážitek přijetí a bezpečí a možnost rozvoje a růstu.
Budeme se věnovat mnoha aspektům skupinového procesu: fázím vývoje skupiny, vytváření skupinového vztahu, podpoře pocitu sounáležitosti, způsobům reflektování skupinového procesu a jeho využívání v procesu změny, využití konceptu dynamiky mezilidských vztahů pro podporu vztahů uvnitř skupiny, podpoře a povzbuzování ve skupině, a také využívání zpětné vazby a konfrontace tak, aby členové skupiny mohli čerpat ze skupinové zkušenosti.
TÉMATA:
CÍLE PRÁCE SE SKUPINOU V ADLEROVSKÉM PŘÍSTUPU. Skupina je místem, kde se její členové učí a rozvíjejí ve schopnosti fungovat ve vztazích v rovině rovnocennosti a spolupráce. Budeme se věnovat tématům podpory empatie, dodávání odvahy a tomu, jak aplikovat poznatky ze skupiny do života.
FÁZE SKUPINOVÉHO PROCESU. Příprava na vedení skupiny, navazování a budování vztahů, porozumění a vhled, reorientace, motivace ke změně a hledání možností změny, podpora změny a ukotvení funkčních vzorců chování ve skupině.
FORMY A METODY PRÁCE SE SKUPINOU. Skupinová diskuse, řešení problémů ve skupině a směřování k hledání řešení a realizaci změny, modelování situací, hraní rolí, skupinové hry. Uplatňování arteterapeutických a dramaterapeutických prvků, techniky zaměřené na práci s tělem. Vedení skupinových reflexí. Domácí úkoly. Práce s podskupinami, trojicemi a páry, integrace výstupů do skupinového procesu.
ZVLÁDÁNÍ OBTÍŽNÝCH SITUACÍ PŘI PRÁCI SE SKUPINOU. Reagování na nespolupracující chování, práce s projevy odporu, mlčení ve skupině, zacházení s konflikty mezi členy skupiny, reagování na osobní útoky, sdílení traumatických zkušeností ve skupině, zacházení s projevy silných emocí.
PODPORA POCITU SOUNÁLEŽITOSTI VE SKUPINĚ. Jak v rámci skupinového procesu můžeme rozvíjet kompetence, které jsou potřebné pro naplňování potřeby sounáležitosti: schopnost vytvářet a udržovat zdravé vztahy, schopnost spolupracovat, vnímat kompetence své a druhých a schopnost respektu k sobě a druhým, odvaha ke sdílení a sebevyjádření, odvaha učit se novému a dělat chyby.
REFLEKTOVÁNÍ. Způsoby reflektování aspektů pocitu sounáležitosti. Techniky pro budování pocitu sounáležitosti ve skupině. Techniky pro sebereflexi a reflexi skupinových procesů v kontextu tématu pocitu sounáležitosti.
DYNAMIKA MEZILIDSKÝCH INTERAKCÍ VE SKUPINĚ. Pozorování dynamiky interakcí mezi členy skupiny, mezi členy a vedoucími skupiny. Reflektování emocí, cílů interakcí a využívaných metod komunikace ve skupině.
ŽIVOTNÍ STYL JEDNOTLIVCE A JEHO DŮSLEDKY PRO FUNGOVÁNÍ V MEZILIDSKÝCH VZTAZÍCH. Využití technik individuální psychologie pro porozumění životnímu stylu ve skupinovém procesu. Životní styl skupiny, práce s příběhem skupiny, porozumění skupinové identitě, přesvědčením, hodnotám a skupinovému směřování.
KONFRONTACE, ZPĚTNÁ VAZBA. Bezpečné podmínky pro konfrontaci a zpětnou vazbu, aby umožnila náhled a rozvoj a růst. Chyby při uplatňování konfrontačních technik.
FÁZE REORIENTACE. Metody a techniky umožňující změnu perspektivy a reinterpretaci zažitých kognitivních a emočních schémat. Kotvení nových vzorců a schémat. Orientace na budoucnost. Motivace ke změně a podpora změny.
UKONČOVÁNÍ PRÁCE SKUPINY. Oslovení nedokončených témat a způsobů, jak s nimi lze naložit. Zhodnocení a shrnutí práce skupiny. Reflexe individuálního posunu a nabytých kompetencí a dovedností. Vytváření následných podpůrných systémů, které budou členové skupiny využívat po ukončení práce skupiny. Techniky pro ukončení práce skupiny: cesta skupinovým procesem.
ROLE VEDOUCÍHO, MOŽNOSTI A LIMITY SKUPINOVÉ PRÁCE A ETICKÉ ASPEKTY PŘI PRÁCI SE SKUPINOU. Vedoucí skupiny je v adlerovském přístupu aktivní, spolupracující a respektující.
NAUČÍTE SE:
-
Vytvořit bezpečný skupinový rámec pro společné učení a sebezkušenost.
-
Využívat teorii individuální psychologie jako funkční podporu práce se skupinou – vytvářet strategii práce se skupinou, nastavovat dlouhodobé a krátkodobé cíle, volit metody a techniky práce, které jsou v souladu s teoretickými východisky individuální psychologie. Plánovat skupinový proces v rovinách intervence, prevence a podpory.
-
Pomáhat členům skupiny pochopit, jak fungují ve vztazích s druhými lidmi, umožnit jim porozumět pocitům, přesvědčením a chování, využívat skupinový proces, aby tyto poznatky integrovali do života a využívali směrem ke zdravému fungování v mezilidských vztazích.
-
Využívat při skupinové práci databázi technik a uzpůsobovat je potřebám skupiny a cílům skupinové práce.
-
Spoluvytvářet bezpečné prostředí pro fungování skupiny – podporovat a budovat pocit sounáležitosti ve skupině.
-
Motivovat členy skupiny ke spolupráci a podporovat jejich ochotu k rozvoji a směřování k potřebným změnám.
-
Využívat komunikaci jako prostředek k budování vztahu s klienty, aktivně používat komunikační postupy a techniky, které umožňují zažívat pocit sounáležitosti a vedou ke spolupráci.
-
Vnímat dynamiku interakcí ve skupině a využívat ji k podpoře skupinového procesu. Identifikovat cíle v komunikaci mezi členy skupiny a volit komunikační strategie, které směřují ke spolupráci.
-
Reagovat na obtížné situace ve skupině a využívat je k posílení pocitu sounáležitosti a podpoře kompetencí k řešení problémů. Nastavovat preventivní strategie pro předcházení problémovým situacím ve skupině.
-
Pracovat se svou osobní dynamikou, reflektovat, jak vstupuje do skupinového procesu.
-
Pracovat se svými emocemi a rozvíjet všímavost k vlastním emočním a myšlenkovým procesům.
-
Využívat konfrontaci a zpětnou vazbu pro podporu rozvoje a růstu členů skupiny i pro podporu skupinového procesu.
-
Dodržovat etické zásady práce se skupinou. Respektovat osobnost, hodnoty a kulturní kontext členů skupiny.

AKREDITACE: MPSV ČR pod č.: A2024/0577-SP. Akreditovaný název u MPSV ČR je: Metody sociální práce se skupinou v adlerovském přístupu.
CENA: výcviku pro jednoho účastníka je 13.200,- Kč bez DPH, 15.972,- Kč včetně 21% DPH.
Dále si účastník hradí ubytování a stravu v Penzionu Slunečnice. Cena ubytování je 850 Kč/noc a celodenní stravné je 600 Kč.
DÉLKA: 48 hodin
VÝCVIKEM VÁS PROVEDE: Mgr. Kristýna Baumová a Mgr. Lucie Plchotová
MÍSTO KONÁNÍ VÝCVIKU: Penzion Slunečnice v Kuřimské Nové Vsi

TERMÍN: Po–Pá: 11. – 15. 8. 2025