ADLEROVSKÝ PŘÍSTUP VE ŠKOLNÍM PORADENSTVÍ

Škola může být bezpečným místem, kde žáci i jejich učitelé zažívají pocit, že sem patří, že něco umí, jsou důležití pro ostatní a nebojí se zkoušet nové věci a učit se. 

Výcvik je určen školním psychologům, poradenským psychologům, speciálním pedagogům a poradenským pracovníkům ve školství – výchovným poradcům, metodikům prevence. 

Ukážeme si, jak vytvářet poradenskou strategii, jak se orientovat v systému školy, jak identifikovat oblasti, kde je potřeba pracovat na změně a přizvat ke spolupráci ty, kteří mají na změnu vliv. Osvojíte si postupy, které dovolí reflektovat podstatu vztahu mezi učitelem a žákem, porozumět přesvědčením učitele a oslovit jeho emoce, což je nezbytné pro proměnu jeho přístupu k žákům. Získáte metodiku pro práci s problémovým chováním žáků, která zahrnuje rozhovorové schéma pro diagnostiku a nástroje pro nastavení smysluplných intervencí na úrovni práce s jednotlivcem i s třídním kolektivem. Budeme se zabývat i možnostmi intervence v práci s úzkostí, panikou, sebepoškozováním a sebevražednými tendencemi. Všechny metody si vyzkoušíte na vlastní kůži a budete je moci ihned využít při práci s třídami, učiteli, žáky a rodiči.

TÉMATA:

PRINCIPY INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE A JEJICH VYUŽITÍ VE ŠKOLNÍM PORADENSTVÍ. Holistický princip, cílesměrnost, jedinečnost, potřeba sounáležitosti.

VYTVÁŘENÍ PORADENSKÉ STRATEGIE v duchu adlerovských principů: systémový přístup, sféra vlivu, příslušnost problému, motivace ke spolupráci, hledání možností řešení a jejich realizace.

DYNAMIKA PROBLÉMOVÉHO CHOVÁNÍ DĚTÍ. Cíle problémového chování v interakčním pojetí. Identifikace cílů nevhodného chování dětí, rozpoznávací reflex. Úrovně zvládání nevhodného chování a reagování na něj (intervenční strategie, preventivní strategie, strategie podpory vhodného chování). Vedení intervenčně-diagnostického rozhovoru.

ENCOURAGEMENT VE ŠKOLNÍM PORADENSTVÍ. Podpůrné strategie, proměna přesvědčení, která zbavují odvahy, čtyři principy podpory, čtyři potřeby pro zdravé fungování a možnosti podpory jejich naplnění, vedení podpůrných rozhovorů s učiteli a žáky, objevování zdrojů a silných stránek, hledání metod naplňování pocitu sounáležitosti.

SPOLUPRÁCE S PEDAGOGICKÝMI PRACOVNÍKY. Struktura vedení rozhovorů s učiteli, práce s profesními přesvědčeními – jejich identifikace a modifikace, motivace pro změnu výchovného přístupu, tipy pro vedení rozvojových a supervizních skupin pro učitele.

UPLATŇOVÁNÍ DEMOKRATICKÝCH METOD VEDENÍ PŘI PRÁCI S JEDNOTLIVCI I SE ŠKOLNÍ TŘÍDOU. Nastavování pravidel spolupráce (v rámci individuální práce i v rámci práce se skupinou), komunikační techniky uplatňované v demokratickém přístupu k vedení, význam a pravidla třídnických hodin.

PRÁCE S ÚZKOSTMI, STRACHY, PANIKOU, SEBEPOŠKOZOVÁNÍM, SEBEVRAŽEDNÝMI TENDENCEMI. Jak ve své pozici můžete být v těchto chvílích užiteční. Pojmenujeme si vaše kompetence.

NAUČÍTE SE:

  • Využívat principy individuální psychologie pro individuální práci s žáky a učiteli.

  • Využívat poznatků individuální psychologie pro práci se třídou.

  • Aplikovat teoretické poznatky individuální psychologie v oblasti školního poradenství, zejména v oblasti práce s problémovým chováním.

  • Aktivně používat techniku diagnostického rozhovoru, který umožňuje rozkrýt dynamiku problémového chování žáků a v rozhovoru získané informace efektivně využívat pro cílenou změnu postojů a chování klientů (žáků, učitelů, rodičů).

  • Navrhovat intervenční a preventivní strategie pro zvládání problémového chování.

  • Zvyšovat motivaci žáků k učení a zapojení se do vzdělávacího procesu.

  • Pracovat s manuálem a vést rozvojové skupiny pro učitele.

  • Využívat diagnostické nástroje pro identifikaci cílů nevhodného chování, interpretovat výsledky a tyto výsledky efektivně využívat pro změnu postojů a chování žáků a učitelů.

  • Vést podpůrné rozhovory s žáky a učiteli (eventuálně rodiči).

CENA: výcviku pro jednoho účastníka je 13.200,- Kč bez DPH, 15.972,- Kč včetně 21% DPH. 

DÉLKA: 48 hodin (6 výcvikových dní)

KURZEM VÁS PROVEDE: Mgr. Simona Hybšová

TERMÍN VÝCVIKU:
17.–18. 3. + 9.–10. 4. + 14.–15. 5. 2025 v Brně
23.–25. 3. + 20.–22. 4. 2026 v Brně