CESTY K SOUNÁLEŽITOSTI: INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE
VE ŠKOLNÍ PRAXI
Mgr. Alexandra Dobrovolná
workshop
Aby mohla být škola místem, kde je možné zažívat sounáležitost s ostatními, musí se – někdy trochu a někdy hodně – proměnit její učitelé a vedení.
Workshop je určen všem profesionálům ze školy i zvenčí, kterým je blízká myšlenka školy jako bezpečného prostředí, které nabízí prostor a podporu pro učení.
Budeme se věnovat tomu, co je pro pocit sounáležitosti, spolupráci a respekt ve škole důležité, jak si ujasnit cíle své práce ve škole, najít svou osobní profesní vizi a ujasnit si, co budeme na cestě k jejímu naplňování potřebovat. Budeme přemýšlet o škole, lidech, kteří ji tvoří, ale i o sobě - a zkoumat svá osobní přesvědčení a reflektovat je, abychom pochopili, která nám v realizaci našich cílů pomáhají a která jim naopak brání, trénovat komunikační dovednosti, metody a techniky pro práci s učiteli i dětmi.
TÉMATA
Pocit sounáležitosti, základní psychologické potřeby - 4B - ve školním prostředí.
Co dělá ze školy bezpečné místo, jak iniciovat proměnu školy a lidí, kteří ji tvoří, k větší spolupráci, respektu, odvaze a lidskosti.
Jak náš životní styl a přesvědčení podporují nebo brání spolupráci.
Nástroje efektivní komunikace - formulace cíle, aktivní naslouchání, užitečné otázky, nehodnotící postoj.
Sebereflexe vlastních dovedností a silných stránek.
Od osobní vize k vizi školy.
Kvalita ve vzdělávání.
Profesní podpora pedagogů a vedení školy.
Dokumenty definující kvalitu ve vzdělávání a způsoby práce s nimi prostřednictvím různých forem profesní podpory pedagogů.
Praktické nástroje pro práci s pedagogy, žáky i školními třídami.
Adlerovské principy spolupráce, respektu, sounáležitosti a odvahy ve všech úrovních spolupráce ve škole - psychologa s učiteli, učitelů s vedením, učitelů s dětmi, psychologa se třídou a psychologa se žáky.
Plenární přednáška
CESTY K PROMĚNĚ ŠKOLY POMOCÍ PRINCIPŮ INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE
K tomu, abychom mohli změnit školu v místo, kde je možné zažívat sounáležitost s ostatními, musíme získat nové kompetence a někdy také změnit svá přesvědčení, která nám brání spolupracovat s ostatními.
V přednášce se zaměřím na to, jak může být individuální psychologie a její koncepty užitečné při proměně školy v místo, kde je možné zažívat sounáležitost, spolupráci, vědět, že sem patřím, že mě ostatní berou vážně, a mám odvahu zkoušet nové věci – a učit se.
Ve školním prostředí se pohybuji téměř 30 let. Někdy se mi na cestě k proměně školy v přátelštější a bezpečnější místo dařilo více a někdy méně. Někdy bránilo dobré spolupráci vedení, někdy pedagogové a někdy nevědomky i já sama. Dnes se s vámi chci podělit o to, co mi na mojí cestě bylo užitečné a jak mohou pomoci základní principy individuální psychologie na vaší cestě k lepší škole i vám.
Mgr. Alexandra Dobrovolná
Pedagožka, koučka, věnuje se vzdělávání učitelů a rozvoji škol, pracovala jako metodička dalšího vzdělávání, manažerka vzdělávacích projektů a odborný garant vzdělávání. Její největší láskou je ale lektorování a mentoring, jehož zavádění do škol se věnuje už od roku 2009.
V rámci projektu "Dokážu to?" se aktivně podílela na zavádění osobnostní a sociální výchovy do škol. Vede semináře zaměřené na rozvoj komunikačních dovedností, metody aktivního učení, mentorské dovednosti, formativní hodnocení, vedení třídnických hodin a wellbeing.