Přednášky individuální psychologie
Vzdělávejte se s námi online
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D.:
Obraz, odraz a odkaz individuální psychologie – teorie v metaforách
a příbězích
Plenární přednáška PhDr. Miroslavy Štěpánkové, Ph. D. zazněla na úvod první Letní školy individuální psychologie. Miroslava nás zve k uvolněnému zamyšlení nad psychologickým směrem, který se zabývá propojením minulosti s naší současností a podporuje vědomý přístup k budoucnosti. Podíváme se na principy individuální psychologie z netradiční perspektivy.
Namísto klasických definic se vydáme na symbolickou cestu do hlubin naší mysli, kde se střetáváme s nejistotami, chybami a zraněními, stejně jako s pocitem méněcennosti a potřebou sounáležitosti.
Setkáme se s životní dynamikou a unikátní privátní logikou, které společně tvoří základ individuálního pohledu na svět.
Vystudovala psychologii na Masarykově univerzitě a již od roku 1995 se věnuje poradenství a vzdělávání dospělých. Ve své praxi působí jako psychoterapeutka, vede skupinové vzdělávací kurzy a působí jako konzultantka a lektorka pro firmy.
Je také spoluzakladatelkou brněnského centra individuální psychologie Mansio.
James Holder, MA: Jak se lidé stávají závislými
Plenární přednáška amerického psychoterapeuta a lektora Jamese Holdera, MA proběhla v červenci 2024 na Letní škole individuální psychologie.
Individuální psychologie nabízí jedinečný pohled na závislostní chování, zdůrazňující schopnost člověka přejít z negativního prožívání k pozitivnímu, což může vést k pocitu vnitřní nadřazenosti. Práce s ranými vzpomínkami zde poskytuje klíče k pochopení specifického životního stylu spojeného se závislostmi.
Jim Holder se věnuje rozdílům mezi symptomatickou léčbou a přístupem, který se zaměřuje na klientův celkový životní styl. Témata zahrnovala identifikaci pozitivních záměrů, práci s vnitřními konflikty a způsoby, jak tato zjištění začlenit do praxe.
Ve své praxi kreativně spojuje znalosti adleriánské psychologie, gestalt terapie a neuro-lingvistického programování (NLP). Jeho zkušenosti sahají od rodinného poradenství po terapii závislostí, přičemž získal stovky hodin tréninku pod vedením významných odborníků, jako byli Harold Mosak, Virginia Satir a John Grinder.
Druhé video obsahuje rozhovor Jima Holdera s psycholožkou Mgr. Kristýnou Bláhovou, který proběhl ještě před Letní školou individuální psychologie.
Jim Holder, MA
Jim Holder ve své práci jako psychoterapeut a lektor propojuje široké znalosti z adlerovské psychologie, gestalt terapie a neuro-lingvistického programování, a zároveň využívá bohaté zkušenosti z výcviku v rodinném poradenství a terapii závislostí. Prošel intenzivním tréninkem pod vedením předních osobností v oboru, jako byli Harold Mosak, Virginia Satir a John Grinder.
Od roku 2014 pravidelně přednáší na Mezinárodní letní škole individuální psychologie ICASSI. V roce 2016 jsme měli příležitost Jima poprvé přivítat v Mansiu, kde vedl odborný trénink pro profesionály.
Kim Lee-own, ma: Nacházení odvahy ve snech
Naše osobnost funguje jako jeden celek – a naše sny jsou jeho důležitou součástí!
Z adlerovského pohledu mohou sny, ať už veselé nebo děsivé, odkrývat naši soukromou logiku a životní styl. Tato pravidla, kterými se řídíme ve svém myšlení, cítění a chování, si vytváříme v raném dětství, většinou do věku sedmi let.
Hledání zdrojů odvahy a povzbuzení je mou vášní, a sny představují skvělé místo, kde tuto vnitřní sílu objevovat – i když si ji často ani neuvědomujeme.
Tato přednáška je věnovaná odvaze – tomu, co dr. Amy Lew a dr. Betty Lou Bettner označují jako „potřebu věřit, že zvládnu, co přijde“. Tento princip tvoří základ jejich modelu „Čtyř B“ (původně „Four C's“).
Podle Mosaka a Maniaciho (1999) sny často slouží k podpoře našeho životního směru, umožňují nám vyzkoušet budoucí kroky, řešit problémy a připravit se na nový den.
Každý z těchto procesů nám pomáhá objevit naše silné stránky, dovednosti a odvahu. Přijměte tedy pozvání k tomuto společnému objevování odvahy.
Kim Lee-own, ma
V roce 2003 Kim dosáhla kvalifikace v adlerovském poradenství, což ji inspirovalo k tomu, aby se věnovala vzdělávání rodičů. Kromě své práce psychoterapeutky v soukromé praxi spolupracuje již řadu let s rodiči, pořádá skupinové facilitace a zabývá se rodičovským koučováním. Kim také poskytuje supervize pro studenty poradenství, certifikované terapeuty a další profesionály.
Mgr. jitka musilová:
Stres v životě dětí… a co s ním v rámci třídy / školy
Dnešní žáci i dospělí čelí v každodenním životě různým výzvám, a otázka, jak jsou děti a dospívající připraveni zvládat stresové situace, je aktuálnější než kdy dřív.
Alfred Adler řekl: „úkolem nás dospělých není děti chránit před životem, ale připravit je na něj.“ Připravenost na život však v jeho době vypadala jinak než dnes. Jaké možnosti máme pro to, abychom děti připravili na život v dnešní společnosti?
Pokud věříme, že spokojenost učitele může přímo ovlivnit spokojenost žáka, stejně jako spokojenost rodiče ovlivňuje dítě, stojí za to zamyslet se nad tím, co mohou pedagogové udělat pro svou vlastní duševní pohodu a osobní rozvoj.
V této přednášce se zaměříme na zásadní prvky, které přispívají k vytvoření bezpečného a podpůrného prostředí ve třídě i celé škole. Mezi ně patří například otevřená komunikace a zvládání emocí. Kdo všechno ve škole ovlivňuje psychickou pohodu žáků a jakým způsobem lze s tímto vlivem pracovat? Zveme vás, abyste na chvíli překročili hranice běžné zkušenosti a představili si, jak by mohla vypadat škola bez omezení tradičního pohledu.
Mgr. jitka musilová
Na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně vystudovala bakalářský program v oboru sociální práce a následně magisterský program v oboru psychologie.
Po dokončení studií pracovala ve Speciálně pedagogickém centru pro tělesně postižené děti, vedla kurzy určené pro osobní a pedagogické asistenty. Po narození dětí se začala angažovat ve spolupráci s místním mateřským centrem.
V současné době působí jako vedoucí Centra prevence a metodické podpory při PPP KHK.