EDUKATIVNÍ RODIČOVSKÁ TERAPIE – POKROČILÉ DOVEDNOSTI

Teorie a metodologie individuální psychologie I. – Základní dovednosti

Být terapeutem znamená také mít jasno v tom, co dělám a proč, kde teď s klientem jsem a kam mířím, a umět se opřít o své teoretické zázemí i kompetence. Výcvik Základní terapeutické dovednosti pokrývá celou teorii individuální psychologie a nabízí trénink klíčových terapeutických kompetencí nejen pro práci s rodiči. 

Výcvik je určen psychologům, sociálním pracovníkům a dalším profesionálům pomáhajících profesí. Je druhou částí dlouhodobého psychoterapeutického výcviku, tvoří ale samostatný ucelený výcvik vhodný pro všechny, kteří chtějí do hloubky poznat teorii individuální psychologie a její metody a techniky. 

Ve výcviku získáte teoretické zázemí individuální psychologie a také čas a prostor pro trénink nových dovedností, konkrétních metod a technik i prostor pro sdílení a spolupráci ve skupině. Budeme se věnovat klíčovým terapeutickým kompetencím: vytváření a budování terapeutického vztahu, vytváření psychoterapeutické strategie, psychologickému vhledu a diagnostice, využití konkrétních psychoterapeutických metod a technik i rozvíjení profesionálního přístupu k profesi psychoterapeuta.  

Ve skupině vás provedeme sebezkušeností, poskytneme dostatečnou oporu v teorii, čas pro nácvik a prohlubování poznatků a jejich propojování s kontextem vašeho profesního působení. Cílem je porozumění metodě individuální psychologie a jejímu používání v různorodé praxi – individuální i skupinové práci s klienty, kteří mohou i nemusí mít rodičovskou zkušenost. Postup výuky v tomto výcviku kopíruje předpokládaný průběh terapie. Nejdříve získáte kompetence potřebné pro vytváření terapeutického vztahu, potom se budeme věnovat exploraci a vhledu, rozvíjet schopnosti směřovat terapeutický proces do fáze změny a jejího zabudování do aktivně využívaných postupů v klientově životě. Naučíte se používat základní metody a techniky individuální psychologie pro práci s jednotlivcem, párem či skupinou. 

Během výcviku podporujeme tvůrčí a kooperativní přístup, povzbuzujeme k aktivitě v rámci setkání celé skupiny i v menších intervizních skupinách. Trénink je veden na setkáních formou demonstrací na otevřeném fóru, nácviku v menších skupinách a v mezidobí v intervizních skupinách.

JAK BUDEME PRACOVAT?

  • SEBEZKUŠENOST: Cíl poznat sebe a svůj životní styl. Naučit se reflektovat, jak životní styl terapeuta intervenuje do terapeutického procesu. Možnost zažít terapii na vlastní kůži – všechny metody a techniky, které se budeme učit, si vyzkoušíte.
  • TEORIE: Stavíme na východiscích individuální (adlerovské) psychologie. Forma krátkých přednášek. Studium dostupné literatury.
  • METODA: Proces terapie – nastavení, cíle, techniky. Konzultace na otevřeném fóru, nácvik v malých skupinách v rámci společného výcviku, práce v intervizních skupinách.
  • TRÉNINK: Analýza videonahrávek – zpětná vazba, inspirace, možnosti. Modelové situace. Práce v triádě – klient, terapeut, pozorovatel.

TÉMATA:

FILOZOFICKÁ VÝCHODISKA A TEORIE INDIVIDUÁLNÍ PSYCHOLOGIE. Principy individuální psychologie a jejich využití v terapii a poradenství. Holistický princip, teleologický princip, pocit sounáležitosti (sociální zájem), tvořivost a prosociální orientace člověka, životní styl a faktory podílející se na jeho utváření, životní úkoly.

TERAPEUTICKÝ VZTAH. Role terapeuta. Pocit sounáležitosti v terapeutickém procesu. Budování vztahu s klientem. Komunikační prostředky v terapeutickém procesu.

FÁZE TERAPEUTICKÉHO PROCESU. Zahájení terapie. Budování vztahu. Orientace a porozumění. Vhled (interpretace a konfrontace). Reorientace. Motivace ke změně. Možnosti změny. Podpora změny. Ukončení terapie. Vytváření terapeutické strategie.

METODY PRÁCE S KLIENTEM: Rodinná konstelace, systém vztahů v rodině – analýza, porozumění a vhled. Práce s ranou vzpomínkou. Metoda pro odkrývání rodičovských přesvědčení vedoucích k preferovanému výchovnému stylu „The Most Memorable Observation“. Utváření rodičovských přesvědčení a výchovných postupů a jejich reformulace. Dynamika problémového chování. Dreikursova teorie čtyř cílů problémového chování – interakční pojetí. Komplementarita chování rodiče a dítěte. Diagnosticko-intervenční interview. Úrovně zvládání nevhodného chování.Dodávání odvahy v terapeutickém procesu. Oslovování zdrojů a silných stránek klienta. Identifikace a reformulace přesvědčení, která berou odvahu. Jazyk dodávání odvahy. Životní úkoly. Technika pro diagnostiku životní spokojenosti a vytváření terapeutické strategie.

METODY A ZPŮSOBY PODPORY RODIČOVSTVÍ. Výchovné styly v rodině a jejich důsledky pro vývoj dítěte a vztahy v rodině. Rodičovská přesvědčení – subjektivní přesvědčení ovlivňující rodičovské postoje a chování, techniky umožňující porozumět rodičovským přesvědčením a podpořit jejich proměnu. Podpora rodičovství založeného na demokratickém výchovném stylu.

UKÁZKY KONZULTACÍ A VEDENÍ ROZHOVORŮ. Ukázky práce s klientem prostřednictvím demonstrací na otevřené scéně s využitím osobního materiálu účastníků. Sdílení skupinové zkušenosti, dotazy k jednotlivým demonstracím.

PRAKTICKÝ NÁCVIK. Práce s osobním materiálem účastníků pod supervizí lektorů, vedení rozhovorů, konzultací (účastnická skupina bude rozdělena na menší pracovní skupiny s cílem vytvořit intenzivní pracovní atmosféru a bezpečný prostor pro sdílení). Práce s kazuistikami.

METODICKÁ PODPORA A SUPERVIZE. Individuální supervize případů – práce v malých skupinách. Metodická podpora s edukativními vstupy k řešeným tématům a proběhlým rozhovorům.

NAUČÍTE SE:

  • Pracovat s klienty v partnerském a respektujícím nastavení a podporovat spolupráci, používat metody individuální psychologie při provázení klientů v individuálních a rodinných konzultacích.

  • Vést skupinová setkání určená pro edukaci, sebepoznání a seberozvoj, prohlubovat reflexi a náhled klientů na chování, které nepodporuje sounáležitost ve vztazích, analyzovat aspekty životního stylu při práci s různým podnětovým materiálem (raná vzpomínka, rodinná konstelace).

  • Zprostředkovat rodičům porozumění pro motivy nevhodného chování dětí a učit je reagovat způsobem, který nabízí dětem vhodnější alternativu chování.

EDUKATIVNÍ RODIČOVSKOU TERAPII UPLATNÍTE:

  • v psychoterapii a provázení klientů v různých životních situacích,
  • v individuální i skupinové psychoterapii,
  • pro vedení rozvojové rodičovské skupiny,
  • v oblasti náhradní rodinné péče (vzdělávání pěstounů, příprava náhradních rodičů, jejich provázení atd.),
  • při řešení výchovných problémů dětí,
  • pro sanaci a aktivizaci rodiny,
  • pro rozvádějící se rodiče, kteří chtějí zmírnit dopady rozvodové situace v rodině na fungování dětí,
  • ve výchovném poradenství, při preventivní práci a školním poradenství.

KRITÉRIA PRO VSTUP DO VÝCVIKU:

  • Ukončené VŠ vzdělání v oboru psychologie, sociální práce, speciální pedagogiky a příbuzných oborů.
  • Praxe v uvedených oblastech a aktivní vedení klientů. Prostor je i pro ty, kteří s vedením klientů začínají. Dostanete strukturu jak začít a podporu při vedení vašich prvních klientů v terapii.

POŽADAVKY NA UKONČENÍ VÝCVIKU:

  • 90% účast na výcviku,
  • případová studie v rozsahu 20 normostran, která prokáže schopnost pracovat s klientem v kontextu individuální psychologie,
  • videonahrávka přímé práce s klientem,
  • práce v intervizních skupinách mezi jednotlivými setkáními, kde budou účastníci v malých skupinách pracovat na zadáních a nácvicích souvisejících s prací v jednotlivých vzdělávacích blocích,
  • vedení deníku pro profesní i osobní rozvoj.

AKREDITACE: MPSV ČR: akreditace č. A2021/0751-SP. Akreditovaný název u MPSV ČR je: Sociální práce s rodinou: metody pro sanaci, aktivizaci a podporu.
Tento výcvik je pod názvem Teorie a metodologie individuální psychologie I. – Základní dovednosti rovněž akreditován jako jeden ze tří modulů Komplexního psychoterapeutického výcviku Perspektivou individuální psychologie u České asociace pro psychoterapii ČAP.

CENA: výcviku pro jednoho účastníka je 70.400,- Kč bez DPH, 85.184,- Kč včetně 21% DPH s možností platby ve třech splátkách. 

DÉLKA: 250 hodin (10 výcvikových setkání)

MÍSTO KONÁNÍ: Mansio - Technická 2995/21 Technologického Parku, budova F/G v Zóně A, Brno - Medlánky

VÝCVIKEM VÁS PROVEDOU: PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D., Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.

TERMÍNY 8. BĚHU VÝCVIKU V BRNĚ:

1. setkání: 11. 3. - 14. 3. 2025
2. setkání: 5. 5. - 7. 5. 2025
3. setkání: 24. 6. - 26. 6. 2025
4. setkání: 2. 9. - 4. 9. 2025
5. setkání: 21. 10. - 23. 10. 2025
6. setkání: 9. 12. - 11. 12. 2025
7. setkání: 3. 2. -5. 2. 2026
8. setkání: 7. 4. - 9. 4. 2026
9. setkání: 2. 6. - 4. 6. 2026
10. setkání: 28. 7. - 30. 7. 2026 

ZAHÁJENÍ 9. BĚHU VÝCVIKU: září 2026 v Brně (termíny budou upřesněny)